معماری چین بخاطر قدمت بالای این کشور همیشه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.معماری چین منحصر بفرد و چشمگیر است و بر سایر سبکهای معماری تاثیر گذار بوده است.
در طول تاریخ چین معماری این کشور در هر برهه زمانی متناسب با آن تغییر پیدا کرده و آثر مهمی از خود برروی علم و هنر معماری برجای گذاشته است.
مهم ترین ویژگی های معماری چیست؟
آثار کشف شده و بجا مانده از گذشته دور مانند قصر،خانه ها، معبد،پاگودا، آرامگاه و غیره نشانه و اطلاعات خوبی را از فرهنگ،نیاز مردم، متریال یا مصالح بکار رفته به ما نشان میدهد.
معماری شمالی و معماری جنوبی چین
سبک معماری چین به دو قسمت کلی معماری شمالی و معماری جنوبی تقسیم میشود که از تفاوت آنها با یکدگیر میتوان به این موارد اشاره کرد :
معماری شمالی چین :
طراحی شیب نرم در بام (سبک کاخی)، استفاده کم وبجا از مجسمه ها و در عین سادگی باشکوه که اکثرا این سبک برای ساخت کاخ پادشاهان چینی مورد استفاده قرار میگرفته است.
معماری جنوبی :
در نقطه مقابل آن معماری جنوبی چین بامهایی با شیب تند قرار دارند و در کنجهای آن گوشههای تیزی طراحی شدهاند، استفاده از ستونهای تجملاتی، مجسمههای خدایان،اشکال مذهبی و جانواران باستانی و اساطیری چین به چشم میخورند.
خانههای چینی، طراحی و معماری
در چین نیز مانند معماری ایرانی، خانه اهمیت زیادی دارد و معنی و مفهموم امنیت، هنر و فرهنگ جامعه را در خود جای میدهد.
خانههای اولیه مردم چین گودال های با سقفی از شاخ برگ گیاهان بود که با گذر زمان مفهموم و ساختار خانه در این تمدن تغییر یافت.
ساخت خانه گلی اولین جهش قابل توجه چینیان برای معماری بوده است که یکی از دلایل جالب شکل گیری این خانهها محافظت افراد داخل خانه از ارواح سرگردان بوده است که با ساخت یک دیوار جلوی درب ورودی مانع از ورود ارواح به داخل شوند.
طراحی تالار چهار گوش با سقف نوک تیز، بکارگیری ستون چوبی، استفاده از کاشی و سنگ رنگی، طراحی نما پرزرق و برق از ویژگیهای معماری خانههای چین محسوب میشود.
معماری پاگودا و معابد
معماری پاگودا در چین :
معماری پاگودا ساختمانهایی با سقفی چتر شکل و مرتفع هستند که بدون استثنا تمامی آنها تعداد طبقاطشان فرد است زیرا در گذشته مردمان چین اعداد زوج را نحس و شوم میدانستند و در بعضی موراد ارتفاع آن به 90 متر میرسید.
برای دسترسی بین طبقات از راه پله مدور در پاگودا استفاده میشود و هر طبقه آن یک ایوان دارد که دور تا دور آن را فراگرفته است.
از پاگودا برای برگزاری مراسم مذهبی،نظامی، سیاسی، هوا شناسی و حتی طالع بینی استفاده میشده است.
معماری معابد در چین :
وجود معابد با معماری های متفاوت در چین دلیل در تنوع ادیان این کشورد در دوران خود دارد که دوتای آنها از سایرین محبوب تر هستند، بودا و کنفوسیوس.
معابد بودا :
از نظر ظاهری شباهت زیادی به خانههای چینی دارند با این تفاوت که راه ارتباطی پرو پیچ و خم و پیچیده تری را برای دسترسی به آنها باید طی کنتید که علت آن ریشه در باورهای مذهبی بودا دارد.
استفاده از مجسمه های مذهبی و با شمایل عجیب غریب که گاها برای پرستش یا دفع ارواح شیطانی از آنها استفاده میشدند.
عمده رنگ بکار گرفته شده در این معابد رنگ قرمز است و مصالح یا متریال بکار رفته شده چوب، سفال و سنگ میباشد.
معبد کنفوسیوس :
در ساخت معابد کنفوسیوسی ساخت طاق با وسواس و دقت بالایی انجام شده است که برروی آنها کنده کاری های فوق العاده ای به چشم میخورد، وجود ستونهایی با اشکال سیمرغ و اژدها از دیگر نشانههای این معابد هستدند.
ایده اصلی ساخت معابد برگرفته از فلسفه و آموزههای کنفوسیوس بوده است.
معماری چین، کاخ و قصر
دلیل اصلی ساخت کاخ هایی باشکوه و مجلل در چین نشان دادن قدرت و شکوه مالک آن به سایر افراد بوده است.
کاشیهای طلائی،سقف شیروانی سفالی، حکاکی و نقاشی برروی دیوار و سقف، استفاده از سنگ مرمر،مجسمه،ابزار و تزئینات فلزی، کتیبهها و غیره نشان از تجملات قصرهای چین دارد.
بزرگی، زیبائی و عظمت همچون بنایی باعث بازتاب باشکوهی از معماری چین بر سایر فرهنگها میباشد.